Пільга передбачає право на першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва. Варто зауважити, що до таких земельних ділянок належать земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара; для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара; для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара; для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара; для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.
п. 14 ч. 1 ст. 12; п. 18 ч. 1 ст. 13; п. 13 ч. 1 ст. 14; п. 15 ч. 1 ст. 15; ч. 3 ст. 16-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III;
Закон України “Про землеустрій” від 22.05.2003 № 858-IV;
Закон України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” від 01.07.2004 № 1952-IV;
Постанова Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”;
Закон України “Про Державний земельний кадастр” від 07.07.2011 № 3613-VI;
Постанова Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру";
Постанова Кабінет Міністрів України від 04 березня 2004 року № 266 "Про затвердження Типового договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки".
- учасники бойових дій;
- особи з інвалідністю внаслідок війни;
- учасники війни;
- особи, на яких поширюється чинність Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”;
- постраждалі учасники Революції Гідності.
1) клопотання із зазначенням цільового призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри;
2) графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки;
3) документи, які підтверджують ветеранський статус або інший статус особи, що має право на першочергове відведення земельних ділянок;
4) погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває в користуванні інших осіб).
В залежності від місця знаходження земельної ділянки:
сільської, селищної, міської ради (якщо питання стосуються земель комунальної власності, які розташовані в населених пунктах);
районної державної адміністрації (якщо питання стосується земель державної власності у межах сіл, селищ, міст районного значення та поза межами населених пунктів для: ведення водного господарства; індивідуального дачного будівництва; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті);
обласні державні адміністрації (якщо питання стосується земель державної власності у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена
Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в області (якщо питання стосується земельних ділянок для сільськогосподарських потреб).
17 листопада 2020 року Держгеокадастр видав наказ №485 «Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності». Цим документом керівників головних управлінь Держгеокадастру в областях зобов’язано передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України з 17 листопада 2020 року.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Для обрання вільної земельної ділянки за бажаним місцем розташування та з відповідним цільовим призначенням може допомогти Публічна кадастрова карта. Також варто зауважити, що особа може отримати безоплатно від держави земельну ділянку певного цільового призначення лише один раз. Проте немає жодної прив’язки до місця реєстрації, оскільки скористатись правом можна в будь-якій області.